از بداهه پردازی تا اجرا

نویسندگان

علی (محمدرضا) حاجی ملاعلی

چکیده

چکیده از بداه هپردازی، در هنرهای اجرایی مانند تئاتر و موسیقی و رقص به شیوه های گوناگونی استفاده می شود. در تئاتر، بداهه پردازی برای آموزش هنرجویان یا روی صحنه بردن نمایشنامه ای مکتوب و در سال های اخیر نیز به عنوان عنصر برانگیزانندة خودجوشی و خلاقیت همزمان بازیگران و تماشاگران به کار می رود. اما گروه های تئاتر می توانند از طریق بداهه پردازی به اجرا برسند. این گروه ها با استفاده از بداهه پردازی و با داشتن تنها یک ایده و فضای تمرین می توانند به اجرایی ساختارمند دست یابند. برای این هدف بازیگر بداهه باید قابلیت های فردی و گروهی اش را تقویت کند. این قابلیت ها در تمام حوزه های تئاتر که بداهه پردازی به گونه ای کاربرد دارد نیز کاملاً ضروری و حیاتی اند. در واقع بداهه پرداز در تئاتر شش مهارت کسب می کند: اعتماد کردن، رهایی، پذیرفتن پیشنهاد، گوش سپردن و دقت نظر، داستان گویی و برقراری ارتباط غیرکلامی. گروه های بداه هپرداز در تئاتر م یتوانند با داشتن این مهارت ها، اجراهایی خلاق و جذاب تولید کنند. بداهه پردازی به ویژه برای هنرمندان نوگرا شیوه ای کارآمد است. این مقاله با تعریف بداهه پردازی به طور کلی، بداهه پردازی در حوزه تئاتر را تعریف م یکند و به بررسیِ شش مهارتِ پیش گفته می پردازد

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تاثیر آموزش با شیوه بداهه پردازی بر مهارت های نگارشی کودکان آسیب دیده شنوایی

Background: The purpose of present study is to investigate the impact of using view improvisation method on improving writing skills of hearing impaired children. Methods: The statistical population was consist of all the deaf students of primary schools (fourth and fifth grade) in 91-92 academic year in Varamin province, 82 people in 8 classes , the age range was between 10 to 13 and they had...

متن کامل

شخصیت پردازی در انیمیشن از فیلمنامه تا اجرا - پروژه عملی : ساخت فیلم"بی خوابی"

این پایان نامه با بررسیمراحل مختلف شخصیت پردازی در انیمیشن و تحلیل کاربردی این مباحث در فیلم های انیمیشن سعی دارد تا حد ممکن در این زمینه راه کارهای عملی بیان کند. به این منظور ابتدا به سراغ موضوع شخصیت رفته ایم و ضمن بررسی نظریاتی مانند نظریه فرایند شخصیت و همچنین نقش تجربه مرکزی در شکل گیری شخصیت، ویژگی های شخصیت دراماتیک و تفاوت آنها با شخصیت واقعی و همچنین کارکرد دراماتیک شخصیت را مورد بر...

15 صفحه اول

قابلیت های بصری بداهه پردازی در هنرهای عامه(گبه ایران)

چکیده: در بداهه پردازی می توان فارغ از هرگونه محدودیتی، به خلق اثر پرداخت؛ و بداهه پردازی ویژگی ماهیتی هنر عامه به-شمار می رود. آثار هنری بداهه پردازانه ی عوام، دارای قابلیت هایی هستند که بر اساس آن ها می توان به آثاری ناب و برآمده از جوهره ی وجودی موضوع دست یافت. درگبه بافی به عنوان مصداقی از هنر عامه، بافنده بیشتر به تصویر کردن ذهنیات خود می پردازد و خصلت بداهه پردازی در آن قابل ملاحظه اس...

گرنت در دانشگاه شاهد: از ضوابط تا اجرا

گرنت در دانشگاه به معنی مقدار پولی است که از سوی دانشگاه به یک عضو هیأت علمی داده می‏شود تا طبق تفاهم‏نامه پژوهشی، در زمینه امور پژوهشی مورد ‏توافق، در یک دوره زمانی معین، هزینه کند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی دستورالعمل و آیین‌نامه اجرایی گرنت (نظام پژوهانه) و میزان رضایت‏مندی اعضای هیأت علمی دانشگاه شاهد از آن است. ابزار اصلی تحقیق، پرسشنامه محقق-ساخته بر اساس دستورالعمل پژوهانة دانشگاه شا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی

ناشر: دانشگاه هنر

ISSN 2008-2649

دوره 1

شماره 2 2011

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023